fredag 5 december 2008

Nya vagnar - ett hett ämne!

Lidingöbanan låter, det är dålig luft och konduktörerna och förarna blir sönderskakade.

Fördelarna är att vagnarna, som varken är i veteranskick eller nya, går som duracellkaniner. De går och går och går har jag fått höra. Helt korrekt är det ju inte eftersom tydligen något fel satte stopp för en vagn när första snön kom.

Nackdelen med nya vagnar påstås vara att de går sönder lättare.

Nu hoppas jag ju på Bombardier. Deras snygga vagnar skulle kunna specialanpassas till Lidingöbanan. En liten beställning på nya vagnar till jul kanske skulle vara en fin julklapp till oss lidingöbor? Vi kan nöja oss med en vagn i taget. Sätta ner en lite i smyg så där kanske som en överraskning. Precis som den läckra vagnen som plötsligt kom på besök förra året i september.

Vad önskar du dig i julklapp då? Nya vagnar på Lidingöbanan såklart!

Anna

Vägmötet - början på vägen till lidingöbanans undergång.

Hur är det möjligt att en kommun med så många engagerade och binnande kommuninvånare kan låta sig luras?

Kommunen bedyrar gång på gång att "Det är inte frågan om att lägga ner Lidingöbanan" (citat politiker från mötet vänt till mig).

Kommunledningen bedyrar att detta är en "kompromisslös utredning". Hur kan den vara det när nollalternativet i vägfrågan inte utretts? Hur kan det komma sig att vi låter oss luras?

Första steget mot en nedläggning av banan togs redan i höstas då en infartsväg mellan Högberga och Brevik klubbades. Den ödelägger framtiden för dubbelspår.

Andra steget var byggandet av Malmstenskolan. Det vore ju bra om banan klassades om till spårväg rent praktiskt fick vi höra då.

Samma uttalande gjordes när byggandet av AGA kom igång (märkligt framtidsprojekt - Maldiverna planerar att flytta hela ö gruppen pga klimatförändringarna och på Lidingö bygger man på mark som redan svämmas över på våren).

Sagt och gjort. Tredje steget. Banan klassas om till spårväg. Ni skulle bara veta hur mycket enklare det är att lägga ner en spårväg jämfört med en järnväg.

Fjärde steget är vi på nu. Vägutredningen. Om det nu blir beslut på att bygga en väg norr om banan kommer banan att stängas av för trafik under byggnadstiden. Det kommer förmodligen innebära att banan är stängd i tre år. Trafiken kommer att gå med buss. Framkomligheten med bil och buss den nuvarande sträckningen kommer att vara densamma som idag under byggnadstiden. Kommunen uppmuntrar med andra ord inte kollektivåkandet. Det kommer inte att byggas en separat bussfil. Köerna för bussarna kommer leda till att fler tar bilen. Håller ni inte med mig?

Vad händer sen med banan? Ja, 2011 måste banan rustas radikalt. Då har den varit stängd ett tag. Den kanske är i dåligt skick. Förmodligen tycker staden inte det är ekonomiskt lönsamt att ha den kvar. Vad tror ni?

Låt oss då måla upp scenariot att man istället bygger ett nollalternativ plus. Att man räknar med minskad biltrafik istället för en 30 procentig ökning. Under tiden vägen förbättras kommer framkomligheten att bli sämre för bilarna. Fler kommer att välja spårvagnen. Ökad efterfrågan. Ja, nya vagnar ger en körtid på 13 minuter mellan Gåshaga och Ropsten. Det vill vi väl ha? Eller hur? Låt oss då bygga dubbelspår istället för väg. Då kan vi köra tågen med fem minuters trafik. Det är framtiden. Underhåller man banan håller den bättre, precis som man tar hand om bilarna. Med den mindre kostnaden för nollalternativ plus blir det pengar att lägga på kollektivtrafiken. Det behövs.

Håll ögonen öppna! Låt er inte luras!

Anna